Fashion á la Jane Austen & vampyrer

Jag har akut shoppinglust. (Japp, mitt i natten före en söndag, perfekt timing Jazz!) Får avreagera mig lite här istället.
Orsaken är antagligen den nya inspiration jag fått från diverse håll nu; Efter att hela hösten ha kört en smått preppy-bohemisk stil längtar jag efter något, tja, romantiskt! Och då tänker jag varken på röda hjärtan eller rosaglittriga kjolar.

Jag har tittat på Pride and Prejudice, båda versionerna, i nån vecka nu, och har därmed plötsligt fått världens behov av att klä mig feminint. Det är ovanligt - vi pratar alltså om flickan vars uppfattning om festkläder är ett par snyggt slitna jeans, en bandtee och helst en cool hatt... Så något superflickigt, utmanande, glittrigt eller rosa lär ni som sagt aldrig få se mig i. Det är en helt annan sorts romantisk kvinnlighet jag har i tankarna. Tänk svarta spetsklänningar, mörkröda läppar, och tja, huggtänder... 

Ska försöka förklara mig. Förra våren var jag totalt inne på filmer, det blev nästan en ny per dag, men denna höst är det tydligen TV-serier som gäller. Jag har hunnit ha en intensiv Top Model-period, en Beverly hills90210-period, en Gossip Girl-period (så klart) och nu är det alltså Pride and Prejudice som gäller. Därav det feminina, ljuva i min klädlängtan. (Min främsta klädinspiration kommer så gott som alltid från film och TV)
Nå, dessutom har jag en känsla av att jag innan julen kommer att glida in på temat vampyrer. Det tangerar mitt skolarbete kring magi, och inspireras förstås av hysterin kring filmen Twilight, ni vet, som snart kommer ut. Dessutom har jag sedan gymnasiet älskat Buffy, och framför allt Angel... Och jag anar att jag kommer att återvända till den världen nu i något skede. 
Så det är min andra stora inspiration just nu: Goth lär jag aldrig bli, men att låna brorsans svarta nagellack och halsband med märkliga symboler är väl aldrig fel...? 
Vampyrtemat inspirerar mig alltså till en slags eterisk, mörkt romantisk, feminin stil. Mörkröda naglar har jag kört med hela hösten, gammaldags snörade kängor är underbara, och klänning utanpå jeans har alltid varit en av mina absoluta favoritkombinationer. Är klänningen mörk funkar det fint till denhär stilen. Ska hålla det i minne under nästa veckas shoppingtur!

Oh well - nu ska jag titta färdigt på Stolthet och fördom (den äldre versionen, jag försöker ge den en chans) och sedan gå och lägga mig.
Ni har förresten ett ordentligt parfyminlägg att vänta inom en snar framtid. Jag är aldrig så doftfixerad som på hösten, och min kära Studiestad är verkligen en guldgruva för en parfymista! Jag har ju redan behandlat Bodyshop-dofter, men i ett kommande inlägg ska jag lista mina älsklingar och hatobjekt bland allt från Lancomes och Escadas till Marc Jacobs och Burberrys dofter.


Nattkram på er!

//Jazz


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0