September betyder avsked och läppglans

Hallå allihopa!
Ny årstid, ny månad, nytt skolår, och nytt blogginlägg!;) Jag lever i princip utan internet på somrarna uppe i Hemstaden. Men nu är jag alltså tillbaka i Storstan, i min kära Studiestad, och ska förstås börja blogga igen mellan skolarbeten (Blir en hel del skrivande i år, me like!) och annat.

Bitterljuvt att lämna hemstan var det förstås. De sista dagarna gav mig Lilla Huset på Prärien-känslor: Den sista arbetsdagen som servitris på det lokala mysiga lunchcaféet, den sista kvällspromenaden med sommarflörten, den sista utekvällen med barndomsvännerna under hemstadens höstfest, det sista besöket i församlingen där prästen önskade mig välsignelse och välgång, de sista tagen med räfsan i trädgården och de sista svartvinbären plockade och saftade... Verkligt helylle. Sen är det dags att packa min klarröda resväska och slänga gitarren på ryggen. Och innan jag vet ordet av står jag på perrongen i min regniga, pulserande studiestad och hejdar en taxi för att ta mig till campus i skymningen.

Och nu, en vecka senare, är jag inne i det igen. De första dagarna är ju alltid lätt kaotiska och består mest av spring mellan registreringskontor och proffesorer, snabbshopping för att fylla ett tomt kylskåp efter att lägenheten stått tom i tre månader, och ännu mera spring för att söka upp föreläsningssalar och kurstider. Men så springer du ihop med gamla vänner, lunchar med favoritstudiekompisarna och kommer ihåg att börja andas igen. Och sen börjar kurserna. Och där är jag nu, ungefär.

Efter en sommar på landet börjar min shoppinglust väckas igen - studiestaden brukar ha den inverkan på mig på höstarna. Främst skönhetsshopping, då, även om jag längtar efter nya jeans och något batikfärgat. Har återupptäckt läppglansens möjligheter efter en paus sedan, typ, högstadiet - och nu vill jag hitta en icke-sticky i tubformat. Är inget fan av Juicy tubes, och Rimmels gulliga tuber smakar sött (INTE positivt!), och Maybellines glittriga färger är inte i min smak. Hittils har jag faktiskt inte hittat något som slår mitt Norge-inköpta Lypsyl-glans, "Kiss-in-a-tube". Doftar ljuvligt, kladdar inte, men är tyvärr helt ofärgat. Kunde vara kul med en svag fuchsiaton. Glitter är dock bannlyst, förstås. 
Nytt transparent mineralpuder behöver jag också, Lumenes är oslagbart. Och världens bästa i sminkväg: Blotting paper från Wet'n Wild. Konstigt att inte flera märken har denna produkt! 
Vad gäller mascara är jag i valet och kvalet: Jag är allvarligt sugen på att testa Maybellines klassiska grön-rosa Great Lash, men en googling ger vid handen en massa supernegativa reviews. Så hm.

Dåså - dags att städa. Visserligen har jag bara varit här en vecka, men jag lovar, det behövs redan - och dessutom sov vi ju här en sväng i somras när jag och K var på festival en helg. Och då var det verkligen inte tal om att städa, eller ta av sig skorna, eller andra onödigheter  - jag lagade äggröra när vi kom hem på nätterna, och i gengäld diskade han på morgnarna, men där tog hushållssysslorna slut. Så nu ska jag ta fram min trofasta röda damsugare och let it work its magic...

A tout a l'heure!

xoxo//Jazz

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0