Vårtecken och fasansfullt 80-talsmode

Jag försökte shoppa på Gina Tricot idag. Det gick inget vidare. Jag har älskat den butiken under hela vintern, och inte kunnat gå in där utan att komma ut med en preppy cardigan eller en bohemisk tunikaklänning. Men nu var jag tvungen att gå ut efter tio minuter - det blev helt enkelt för mycket med alla zebrarandiga mintgröna tights och neonrosa pannband. Vidrigt, helt enkelt.

Jag har visserligen inte själv upplevt åttiotalsmodet annat än i form av sparkdräkter, men medan 70-talets hippiemode känns härligt avslappnat och välkommet ligger 80-talet alldeles för nära i tiden ännu. Och ärligt talat - sedan när blev det snyggt med chinos? Stora och bylsiga kring höfterna, snäva vid vristerna och oftast en halv decimeter för korta. Milda makter. Jag vet att vi rusar genom årtiondena i modevärlden för tillfället, men innebär dethär att vi nästa sommar förväntas plocka fram tröjor som visar midjan och stretchjeans med påmålade slitningar? Visst, det är snart ett decennium sedan nittiotalet, vilket i modevärlden är en evighet - men mina högstadiekläder ska ligga bortglömda på vinden ända tills jag om ca. tio år får en dotter som kan uppskatta 90-talsmodet.

(Jag ska erkänna: Det jag faktiskt älskar med åttiotalsmodet är dedär stora collegetröjorna med avklippta halsringningar á la Flashdance. Men det är det enda. Och det har varit en del av min hemmagarderob i ett par år redan...)

Jag gick genom hela Februari utan att skönhetsshoppa över huvudtaget. Nu är dock Clarins-hudkrämen slut, och jag behöver hitta en billigare ersättare - skulle ju inte direkt gå och köpa Clarins åt mig själv... Men jag är nyfiken på ett lite billigare franskt märke, Themis, som verkar bra. Har någon av er provat det?
Ny bodylotion skulle jag också behöva, använder upp mitt älskade papaya-bodybutter alldeles för snabbt annars. Men jag har ju hunnit prova mig igenom hela sortimentet i Studiestaden, och kan dofterna utantill vid dethär laget - tråkigt! Borde ta en tur till Hufvudstaden igen så såningom - sist blev det ju bara Lush-shopping.

Här i Studiestaden slaskar det, och jag hoppas att detta är våren - det är ju faktiskt mitten av mars redan! Ett tydligt vårtecken är i alla fall att jag, som inte frivilligt använder högklackat och aldrig förstått mig på den rådande skofetishen bland kvinnor i min ålder, plötsligt vill se på vårskor. Också här slår allt över i åttiotal, men i vissa fall blir det inte så tokigt - jag blev en aning kär i ett par svarta hightops i satin och läder med sammetssnören. Lite aerobics-chict.

Ett annat vårtecken är definitivt att jag, som levt med konstant mörkröda naglar sen Oktober och älskat det, ska ikväll måla på en hederlig fransk manikyr. Skulle aldrig hända vintertid. Min nagellackssamling är för tillfället ganska blygsam: Åtta lack, i färgskala från hudfärgat och beige till brandbilsrött, blodrött, mörklilarött och svart. Inget desto galnare - inget grönt, inte ens ett blått lack. Och det här är alltså flickan som för några år sedan älskade sitt knallturkosa lack och brukade ha lilarandiga naglar! Jag skulle faktiskt trivas i ett skogsgrönt lack just nu, men var hittar man sådana? Sen är jag lite sugen på något av O.P.I:s dystra mullvadsnyanser. Men nu som sagt, blir det en vårig fransk manikyr.

Håller på att förnya T-skjortgarderoben inför sommaren, minns att jag hade brist på den fronten förra sommaren. I februari hittade jag två fina på Gina Tricot, och nu tog jag och Rania en tur i H&M och vilket utbud! Det är kanske det enda positiva med detta 80-talsmode - att det går att hitta galna t-skjortor  med James Deantryck och fredssymboler i vanliga HM. Jag kommer att ha så svårt att välja, men James och någon annan retro-tshirt ska definitivt hem till mig denna vecka.

På shoppinghumör igen, alltså. Det är ett vårtecken i sig det med!

Xo//Jazz

Kommentarer
Postat av: Linda

Sv: Åh vad glad jag blir att du uppskattar mina tips om caféerna :)! LOVAR att det kommer upp mer sånt, gillar det med parkerna och butikerna. Har redan sådana idéer på G så det skall vi se tll att få in! Kram på dig!

2009-03-18 @ 23:35:46
URL: http://dingiraff.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0